من به خاطر قرآن، مسلمان شدم

دکتر والریاپوروخوا، متولد مسکو است و به گفته خودش، او یکی از اشراف‏زادگان روسی به شمار می‏آید. تحصیلات عالیه‏اش را در مسکو در دو رشته فلسفه و زبان‏شناسی گذرانده است. او مترجم قرآن به زبان روسی است و یکی از معدود بانوان مسلمانی است که قرآن را ترجمه کرده است. دکتر خوا، از دین مسیح به اسلام گروید و وقتی از او دلیل مسلمان شدنش را پرسیدم، نگاهی به من کرد و گفت: من به خاطر قرآن مسلمان شدم. قرآن را مطالعه کردم؛ در آن دقیق شدم و عمیقاً تفکر کردم و دیدم دین ما، دین یهود و همه ادیان الهی، محدود به زمانی خاص بوده‏اند. این در حالی است که پیامبران این ادیان، وعده و مژده دینی ماندگار و جاودانه را داده‏اند. وقتی درباره دین اسلام و قرآن تحقیق و مطالعه کردم، با اطمینان قلبی، اسلام را به عنوان تنها دین ماندگار پذیرفتم و مسلمان شدم. او تحصیلات دانشگاهی خود را نیز در این امر موءثر می‏داند و معتقد است که تحصیلاتش در زمینه فلسفه و زبان‏شناسی، او را برای فهم و درکی عمیق‏تر از قرآن یاری داده است.    ...

از او سوءال کردم: چه شد که تصمیم گرفتید قرآن را ترجمه کنید؟ اندکی مکث کرد و گفت: قرآن، قبل از انقلاب روسیه، بارها و بارها توسط غیرمسلمانان، به زبان روسی ترجمه شده بود؛ ولی هیچ‏کدام مورد تأیید نبودند؛ چون همگی با دیدگاه مسیحیت به قرآن نگاه کرده بودند. من وقتی مسلمان شدم، احساس کردم وظیفه و رسالتی دارم تا این کار را به ‏طور دقیق و درست انجام دهم. دوازده سال از عمر خود را بی‏وقفه در این زمینه کار کردم و خوشبختانه موفق شدم ترجمه‏ای ارائه دهم که هم بااستقبال جامعه روسیه و هم با تأیید علمای اسلام روبه‏رو شود و از این جهت خدا را بسیار شاکر و ممنونم.

 

 

 

می‏خواستم بدانم که مردم روسیه با این اثر چگونه برخورد کرده‏اند و وقتی این موضوع را از او پرسیدم، لبخندی زد و با اعتماد به نفس گفت: مسیحیان به صورت بسیار جالبی با آن برخورد کردند و دوست داشتند آن را مطالعه کنند؛ چون مردم روسیه خیلی باهوش هستند. زبان روسی، زبانی شیواست که می‏تواند مفاهیم بلند قرآنی را به شکل زیبایی بیان کند و این، برای آن ها جذابیت داشت. در ضمن چون خانواده ما یکی از خانواده‏های معروف روسیه است، بنابراین برای هم‏وطنانم جالب بود که بدانند چطور یک اشراف‏زاده روسی از مسیحیت به اسلام گرایش پیدا کرده و قرآن را با عشق ترجمه کرده است. وقتی این جملات را گفت، من واقعاً عشق به قرآن را در چشمانش دیدم. در بین گفت‏وگو بدون این که من از او سوءالی بکنم، گفت: کشور زیبایی دارید و نمایشگاه قرآن در ایران، یکی از باشکوه‏ترین و زیباترین برنامه‏هایی است که من در زمینه قرآن در تمام دنیا دیده‏ام. من واقعاً خوشحالم که به این نمایشگاه دعوت شده‏ام.

منبع: سایت نورپرتال

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد