-
حدیث (19) پیامبر صلى لله علیه و آله :
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1392 12:57
اَلْعِلْمُ رَأسُ الْخَیْرِ کُلِّهِ، وَ الْجَهْلُ رَأسُ الشَّرِّ کُلِّهِ ؛ دانایى سرآمد همه خوبىها و نادانى سرآمد همه بدىهاست. (بحارالأنوار، ج74، ص 175)
-
حدیث (18) امام على علیه السلام :
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1392 12:56
تَغَرَّبْ عَنِ الأَوْطانِ فى طَـلَبِ الْعُلا وَسافِرْ فَفِى الأَسْفارِ خَمْسُ فَوائِدَ تَفَرُّجُ هَمٍّ وَاکْتِسابُ مَعیشَةٍ وَعِلْمٌ وَآدابٌ وصُحْبَةُ ماجِدٍ؛ براى کسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر کن که در مسافرت پنج فایده است: برطرف شدن اندوه، بدست آوردن روزى و دانش و آداب زندگى، و همنشینى با بزرگواران....
-
حدیث (17) امام على علیه السلام :
یکشنبه 15 اردیبهشتماه سال 1392 07:59
عِلمُ الْمُنافِقِ فی لِسانِهِ وَعِلْمُ الْمُؤْمِنِ فی عَمَلِهِ؛ دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در کردار اوست. (غررالحکم، ص463)
-
حدیث (16) پیامبر صلى الله علیه وآله :
یکشنبه 15 اردیبهشتماه سال 1392 07:58
أنَّهُ إذا قالَ الْمُعَلِّمُ لِلصَّبىِّ قُل بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ فَقالَ الصَّبىُّ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ کَـتَبَ اللّهُ بَراءَةً لِلصَّبِىِّ و بَراءَةً لأِبـَوَیهِ و بَراءَةً لِلمُعَلِّمِ؛ وقتى معلم به کودک بگوید: بگو بسم اللّه الرحمن الرحیم و کودک آن را تکرار کند خداوند براى کودک و پدر و مادرش...
-
رویکردی به توبه
شنبه 7 اردیبهشتماه سال 1392 09:04
ملامحسن فیض گوید: توبه به مفهوم رجوع و پشیمانی است. وقتی به خدای متعال نسبت داده شود به حرف جرّ «علی» متعدی می شود و وقتی به بنده نسبت داده شود به «الی» متعدی می گردد. شاید علت تعدی آن به علی در هنگام نسبت به خداوند، تضمین معنای اشفاق و لطف است. معنای توبه بنده ها رجوع به خداوند در پرتو طاعت و انقیاد از او بعد از...
-
حدیث (15) قال على علیه السلام :
شنبه 7 اردیبهشتماه سال 1392 09:02
العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. (نهج البلاغه،ص469)
-
حدیث (14) قال على علیه السلام :
شنبه 7 اردیبهشتماه سال 1392 09:01
اَلعِلمُ کَنزٌ عَظیمٌ لایَفنی؛ علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود. (غرر الحکم و درر الکلم،ص66)
-
من به خاطر قرآن، مسلمان شدم
یکشنبه 18 فروردینماه سال 1392 13:21
دکتر والریاپوروخوا، متولد مسکو است و به گفته خودش، او یکی از اشرافزادگان روسی به شمار میآید. تحصیلات عالیهاش را در مسکو در دو رشته فلسفه و زبانشناسی گذرانده است. او مترجم قرآن به زبان روسی است و یکی از معدود بانوان مسلمانی است که قرآن را ترجمه کرده است. دکتر خوا، از دین مسیح به اسلام گروید و وقتی از او دلیل مسلمان...
-
عدالت و جایگاه آن در قرآن
یکشنبه 18 فروردینماه سال 1392 13:12
از مهم ترین مباحث موجود در فلسفه سیاسی اصل عدالت است. طرح مسایلی هم چون مبحث عدالت در یک جامعه حاکی از حیات سیاسی و عقلانی آن اجتماع است. چرا که هیچ جامعه زنده و پویایی از طرح این مسایل مستغنی نیست. جامعه ای که این مقولات را مطرح نمی کند، خبر از بی نیازی خود نمی دهد بلکه غفلت و بی دردی و انحطاط خود را آشکار می سازد....
-
حدیث (13) قال على علیه السلام :
یکشنبه 18 فروردینماه سال 1392 13:08
إِذا تَفَقَّهَ الرَّفیعُ تَواضَعَ؛ انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانایى رسد، متواضع مى شود. (غررالحکم، ص285)
-
حدیث (12) قال على علیه السلام :
یکشنبه 18 فروردینماه سال 1392 13:03
اَلا اِنَّ فیهِ عِلمَ مایَأتى وَالحَدیثَ عَنِ المَاضى وَدَواءَ دائِکُم ونَظمِ ما بَینَکُم؛ آگاه باشید که دانش آینده، اخبار گذشته و درمان دردهایتان و نظم میان شما در قرآن است. (نهج البلاغه، ص 223)
-
پیش فرض حکمت های ده گانه لقمان در قرآن
چهارشنبه 30 اسفندماه سال 1391 19:36
لقمان کیست؟ یکی از حکمای راستین و بزرگ تاریخ، حضرت لقمان(ع) است که نامش در قرآن دو بار1 با عظمت یاد شده و یک سوره قرآن (سی و یکمین سوره) به نام او است. خداوند او را در قرآن براین اساس یاد کرده که فرزندش را به ده اندرز بسیار مهم و سرنوشت ساز نصیحت کرده، و این نصایح در ضمن پنج آیه سوره لقمان ذکر شده است. 2 مطرح شدن...
-
مفهوم حکمت در قرآن و حدیث
چهارشنبه 30 اسفندماه سال 1391 19:34
۱ـ مقدمه یکی از وظایف شش گانه علم کلام [1] ایضاح مفاهیم اعتقادی طرح شده در متون مقدس دینی است.واژه حکمت نیز از جمله مفاهیم اسلامی است؛ زیرا حکمت و حکم تنها در قرآن، 50 بار بکار رفته و صفت حکیم که از صفات خدا نیز هست، 97 مورد در قرآن استعمال دارد . بنابراین بررسی، این گونه مفاهیم ،ضمن اینکه جنبه قرآنی دارد، از خصلت...
-
حدیث (11) قال على علیه السلام :
چهارشنبه 30 اسفندماه سال 1391 19:25
اَلعِلمُ قاتِلُ الجَهلِ؛ دانش، نابود کننده نادانى است. (غررالحکم و دررالکلم،ص56)
-
حدیث (10) قال الصادق علیه السلام :
چهارشنبه 30 اسفندماه سال 1391 19:24
لایَزالُ المُؤمِنُ یُورِثُ أَهلَ بَیتِهِ العِلمَ وَ الدَبَ الصّالِحَ حَتّى یُدخِلَهُمُ الجَنَّةَ جَمیعا؛ مؤمن همواره خانواده خود را از دانش و ادب شایسته بهره مند مى سازد تا همه آنان را وارد بهشت کند. (مستدرک الوسایل، ج12، ص201)
-
مقایسه داستان حضرت آدم و فرزندانش در تورات و قرآن
دوشنبه 21 اسفندماه سال 1391 09:19
در فصل چهارم از سفر پیدایش از تورات چنین آمده: 1- آدم همسرش حوّا را شناخت و حوّا باردار شد و قایین(1) را به دنیا آورد و - از خوشحالی- گفت: از ناحیه رب صاحب فرزند پسری شدم. 2- حوّا بار دیگر باردار شد و این بار هابیل را به دنیا آورد و هابیل کارش گوسفندداری و قایین شغلش زراعت بود. 3- بعد از ایّامی حادثهای رخ داد و آن...
-
مروری بر شاخصهای جامعه قرآنی
دوشنبه 21 اسفندماه سال 1391 09:10
روح جامعه قرآنی ، ایمان است. افراد این جامعه به خداوند ، پیامبر و جانشینان برحقش و نیز پیامبران گذشته ، فرشتگان ، کتابهای الهی و روز جزا ایمان دارند.[1] بر این مبناست که این افراد - که اصطلاحا مومن نامیده میشوند - تحت سرپرستی خداوند قرار دارند و اوست که آنها را از تاریکیها خارج کرده و به سوی نور هدایت میکند.[2] آنان...
-
پاسخ آیت الله جوادی آملی به سؤالات پروفسور هیپلر
پنجشنبه 17 اسفندماه سال 1391 13:23
حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار با دانشجویان و اساتید دانشگاه دیسبورگ [1] به تبیین ویژگی های سیاست دینی از منظر اسلام و نقد شرایط سیاسی کنونی جهان پرداختند. ایشان در پایان به سوالات پروفسور یوخن هیپلر [2] پاسخ گفتند. متن این پرسش و پاسخ بدین شرح است: شما مباحث خیلی خوبی را اشاره کردید رابطه بین سیاست و دین و اینکه...
-
زندگی اجتماعی از نظر قرآن
پنجشنبه 17 اسفندماه سال 1391 13:02
موضوع بحث سلسله مقالاتی که از این پس در معرض مطالعه اهل نظر قرار می گیرد به بررسی زندگی اجتماعی آدمیان از نظر قرآن می پردازد که در این مقاله از انسان و جامعه و منشأ گرایش انسان به زندگی اجتماعی و مطالب دیگر می پردازد امید است اهل مطالعه از آن بهره لازم را ببرند. تردیدی نیست که انسان موجودی اجتماعی است و در جمع زندگی...
-
عظمت قرآن درسخنان آیت الله بهجت (ره)
سهشنبه 15 اسفندماه سال 1391 10:37
1 ـ اگر کتابی بود که عکس اشیا را نشان می داد ، آن کتاب همین قرآن است که بهشت و جهنم را نشان می دهد. 2 ـ خدا می داند قرآن برای اهل ایمان ـ مخصوصاً اگر اهل علم باشند ـ چه معجزه ها و کراماتی دارد و چه چیزهایی از آن خواهند دید! 3 ـ اگر قرآن را به صورت واقعی اش ببینیم ،آن گاه معلوم می شود که دست از ترنج می شناسیم یا نه! 4...
-
حدیث (9) قال ابی عبدالله علیه السلام :
سهشنبه 15 اسفندماه سال 1391 10:31
اِنَّ مِن حَقیقَةِ الایمانِ اَن تُؤثِرَ الحَقَّ وَ اِن ضَرَّکَ عَلَى الباطِلِ وَ اِن نَفَعَکَ وَ اَن لا یَجوزَ مَنطِقُکَ عِلمَکَ؛ از حقیقت ایمان این است که حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع تو باشد و نیز از حقیقت ایمان آن است که گفتار تو از دانشت بیشتر نباشد. (بحارالانوار ، ج 2، ص114)
-
حدیث (8) قال على علیه السلام :
سهشنبه 15 اسفندماه سال 1391 10:30
یَنبَغى لِلعاقِلِ اَن یَحتَرِسَ مِن سُکرِ المالِ وَ سُکرِ القُدرَةِ ، وَ سُکرِ العِلمِ ، وَ سُکرِ المَدحِ وَ سُکرِ الشَّبابِ ، فَاِنَّ لِکُلِّ ذالِکَ ریاحا خَبیثَةً تَسلُبُ العَقلَ وَ تَستَخِفُّ الوَقارَ؛ سزاوار است که عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستایش و مستى جوانى بپرهیزد، چرا که هر یک را بادهاى پلیدى است که...
-
حدیث (7) قال على علیه السلام :
سهشنبه 15 اسفندماه سال 1391 10:29
پ اِنَّ العِلمَ حَیاةُ القُلوبِ وَ نورُ البصارِ مِنَ العَمى وَ قُوَّةُ البدانِ مِنَ الضَّعفِ؛ به راستى که دانش، مایه حیات دلها، روشن کننده دیدگان کور و نیروبخش بدنهاى ناتوان است. (تحف العق ول، ص 28)
-
جملات معنوی
دوشنبه 14 اسفندماه سال 1391 12:52
خدایا!!من اگر بد کنم تو را بنده دیگر بسیار است تو اگر با من مدارا نکنی مرا خدایی دیگر کجاست؟؟؟؟ - بارالها مرا این عزت بس که بنده تو باشم واین افتخار مرا بس که تو مولای منی تو چنانی که من دوست دارم پس مرا آنچنان قرار بده که خودت دوست داری . - از خدا پرسیدم خدایا چه چیزی تو را ناراحت میکند خداوند فرمودند : هر وقت بنده...
-
حدیث (6) قال الصادق علیه السلام :
دوشنبه 14 اسفندماه سال 1391 12:45
مَن تَعَلَّمَ العِلمَ وَعَمِلَ بِهِ وَعَلَّمَ لِلّهِ دُعِىَ فى مَلَکُوتِ السَّماواتِ عَظیما فَقیلَ: تَعَلَّمَ لِلّهِ وَعَمِلَ لِلّهِ وَعَلَّمَ لِلّهِ؛ هر کس براى خدا دانش بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران آموزش دهد، در ملکوت آسمانها به بزرگى یاد شود و گویند: براى خدا آموخت و براى خدا عمل کرد و براى خدا آموزش داد....
-
حدیث (5) قال على علیه السلام :
دوشنبه 14 اسفندماه سال 1391 12:17
خَیرُ العِلمِ مانَفَعَ؛ بهترین علم آن است که مفید باشد. (غررالحکم و دررالکلم،ص 354)
-
حدیث (4) قال على علیه السلام :
دوشنبه 14 اسفندماه سال 1391 12:12
زَکاةُ العِلمِ بَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ وَإجهادُ النَّفسِ فِى العَمَلِ بِهِ؛ زکات دانش، آموزش به کسانى که شایسته آناند و کوشش در عمل به آن است. (غرر الحکم و درر الکلم،ص391)
-
حدیث (3) قال على علیه السلام :
دوشنبه 14 اسفندماه سال 1391 12:11
کُلُّ وِعاءٍ یَضیقُ بِما جُعِلَ فیهِ إِلاّ وِعاءُ العِلمِ فَإِنَّهُ یَتَّسِعُ بِهِ؛ فضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگتر مىشود مگر ظرف دانش که با تحصیل علوم، فضاى آن بازتر مىگردد. (نهج البلاغه،ص505)
-
حدیث (2) قال رسول الله صلى الله علیه وآله :
دوشنبه 14 اسفندماه سال 1391 12:10
طَلَبُ العِلمِ فَریضَةٌ عَلى کُلِّ مُسلِمٍ أَلا إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ بُغاةَ العِلمِ؛ طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جویندگان دانش را دوست دارد. (مصباح الشریعه،ص13)
-
حدیث (1) قال رسول الله صلى الله علیه وآله :
دوشنبه 14 اسفندماه سال 1391 12:10
خَیرُ الدُّنیا وَالآخِرَةِ مَعَ العِلمِ وَشَرُّ الدُّنیا وَالآخِرَةِ مَعَ الجَهلِ ؛ خیر دنیا و آخرت با دانش است و شرّ دنیا و آخرت با نادانى. (بحارالانوار ، ج79، ص170)