1- عدالت محوری
هدف عالی جامعه قرآنی برپاداشتن قسط و عدل و رساندن هر صاحب حقی به حقش می باشد. از آنجا که هدف ازآمدن پیامبران الهی و کتابهای آسمانی را بر پا کردن قسط و عدل است[5] عدالتی که خود الله ، سلسله جنبان آن است [6]افراد جامعه قرآنی برای تحقق این هدف ، از هیچ کوششی فرو گذار نمیکنند[7]. کشته میشوند اما از کوشش در برقراری جامعه عادلانه کوتاه نمی آیند.[8]این دستور خداوند است که در همه حال ، حتی زمانی که بر خلاف دوستانشان است ، باید عدالت را رعایت کنند.[9]همه اینها در جهت انجام فرمان الهی است ، باشد که از این طریق محبوب خداوند گردند.[10]
2- وحدت و همدلی
ایمان به خداوند موجب میشود که قلوب مومنان به هم پیوند خورده باشد ، پیوندی که قبل از اسلام آوردن و پیوستن به صف مومنان ، وجود نداشته است.[11] مومنان بر خلاف کافران و مشرکان که علیرغم ظاهر متحد دارای قلوب پراکندهای هستند[12] و در دل نسبت به یکدیگر کینه و حسد میورزند ، یکدل و یک جهت می باشند و برای برادران دینی خود ، چیزی را میپسندند که برای خود میپسندند و آنچه را که برای خود نمیپسندد ، برای دیگران نیز شایسته نمیدانند. افراد این جامعه نه به دیگران ظلم میکنند و نه خود زیر بار ستم میروند .[13] هرگز با دیگران بر سر مسائل مادی به منازعه برنمیخیزند ، چراکه منازعه را عامل از بین رفتن قوت و شوکت میدانند [14]وآن را عامل رخنه و روزنه نفوذ شیطان در بین افراد جامعه قرآنی میدانند[15]. چه زیبا امام راحل(ره) می فرمود:" بایدتعلیمات اسلام را گرفت ، همان طوری که اسلام دستور داده است که مومنین ، همه مومنین در همه جا برادر هستند و امر کرده است به اینکه اعتصام به حبل الله بکنید ومتفرق از هم نشوید و دستور داده است به اینکه تنازع با هم نکنید والا فشل می شوید، مسلمین وقتی می توانند از گیر ابرقدرتها و از گیر حکومتهای فاسد خودشان خلاص بشوند که این امر خدا را اجابت کنند. "[16] افراد این جامعه ، وظیفه خود میدانند که اگر اختلافی هم بین افراد و یا گروههایی از جامعه قرآنی رخ داد بپاخیزند و با آشتی دادن طرفین دعوا ، راه نفوذ شیطان را سد نمایند[17]. حتی اگر کار این اختلاف و منازعه بین گروههای مختلف جامعه بالا گیرد و به راحتی صلح و دوستی محقق نشود ، مسئولانه برخورد کرده و آنها را وادار به صلح و آشتی مینمایند و در صورتی که یکی از طرفین بر زورگویی اصرار کند و تسلیم فرمان الهی نشود ، به کمک گروه مظلوم رفته و گروه ستمگر را به خضوع در مقابل فرمان الهی یعنی ترک ظلم و ستم ، وادار مینمایند.[18] قلبهای آنان به هم گره خورده است ، با یکدیگر مهربان هستند و در مقابل دشمن ، محکم ایستاده و از مواضع خود کوتاه نمیآیند.[19] این وحدت و همدلی که متکی بر ایمان است ، از آنان صفی پولادین در مقابل دشمنان بهوجود آورده است.[20]و بدین سبب است که کافران هرگز قدرت چیرگی و تسلط بر چنین جامعهای ندارند[21]. گرچه متاسفانه در طول تاریخ به دلیل عدم التزام عملی مسلمانان به دستورات الهی ، بسیاری از سرزمینهای اسلامی ، لگدکوب استعمارگران شده است.[22]
3- ولایت مداری
اهل جامعه قرآنی ، پیرو فرامین الهی هستند . آنان اطاعت از اولی الامر منصوب شده از طرف خداوند را نیز بر خود لازم میدانند و چاره برون رفت از مشکلات فردی و اجتماعی را تبعیت از آنان میدانند[23] لذا جامعه قرآنی جامعهای منضبط و نظم مدار است .آنان ضمن اطاعت از خدا و رسول و اولیالامر ، نزد طاغوتها سرخم نمی کنند.[24] آنان بر طبق آیه تطهیر[25] ، به پیروی از خاندان پاک رسالت افتخار می نمایند و به ولایت امام مومنان سر میسپارند.[26]همچنین در دوران غیبت امام معصوم (ع) ، به دستور امام معصوم (ع) عمل کرده ، به یاری فقیه جامع الشرایط پرداخته و از این طریق به برپایی حکومت الهی اقدام میکنند[27]. مشورت در کارها افراد جامعه قرآنی با هم برادرند ، اینها در حقیقت برادرانی هستند که دارای پدر و مادرهای متفاوتی میباشند.[28] دور شدن از منافع شخصی و توجه به مصالح عمومی و سعادت همه افراد جامعه ، موجب شده که تلاشهایشان بر کارهایی متمرکز شود که منافع جامعه را بدنبال دارد . لذا بدور از خودخواهیها ، کارهایشان را با مشورت با دیگران انجام میدهند[29].
4- حاکمیت اخلاق
جامعه قرآنی جامعهای اخلاقی است ، اینان پیرو پیامبری هستند که رحمه للعالمین است[30] و برای تکمیل مکارم اخلاق مبعوث شده است[31]. او مظهر تام صفات نیک الهی است و در یک جمله ، الگوی کامل بشر است[32].رهبر معظم انقلاب درباره شخصیت والای پیامبر اعظم(ص) و لزوم اقتدای مسلمانان به ایشان می فرمایند[33]: " پیامبر اعظم(ص) جدای از خصوصیات معنوی و نورانیت و اتصال به غیب و مراتب و درجاتی که حتی امثال بنده هم از فهمیدن آن ها قاصر هستیم، از لحاظ شخصیت انسانی و بشری، یک انسان فوق العاده، طراز اول و بی نظیر است". یک شخصیت عظیم، با ظرفیت بی نهایت و با خلق و رفتار و کردار بی نظیر، در صدر سلسله انبیا و اولیا قرار گرفته است و ما مسلمانان موظف شده ایم که به آن بزرگوار اقتدا کنیم چرا که فرمود «لکم فی رسول الله اسوه حسنه». ما باید به پیامبر، اقتدا و تأسی کنیم نه فقط در خواندن چند رکعت نماز بلکه در رفتار، گفتار، معاشرت و معاملهمان هم باید به او اقتدا کنیم، پس باید او را بشناسیم. مقام معظم رهبری همواره به بررسی هر چه بیشتر زندگانی پیامبر اعظم(ص) توصیه فرموده اند و آنچه را که تا کنون در این باره انجام شده است، ناقص می دانند. ایشان در این زمینه می فرمایند: "ذکر نام مقدس پیامبر اعظم(ص) و شرح گوشه هائی از زندگی آن بزرگوار انصافاً کم است و چهره نورانی آن دره التاج آفرینش و آن گوهر یگانه عالم وجود برای بسیاری از افراد آنچنان که شایسته است، روشن نیست. نه تاریخ زندگی، نه اخلاق و رفتار فردی و سیاسی آن بزرگوار. تمام خصوصیات مثبت یک انسان والا در او جمع بود و واقعاً ساعتها وقت لازم است که انسان درباره خصوصیات اخلاقی پیامبر حرف بزند". برخی از جوانب اخلاقی مورد نظر مقام معظم رهبری عبارتنداز: الف- امانتداری ب- بردباری ج- جوانمردی د- درست کرداری ه- نظافت و تمیزی و- خوش رفتاری ز- عبادت ح- استقامت مردان و زنان این جامعه ، مطیع فرمانهای الهی هستند، هرگاه نام خدا برده شود، دلهاشان ترسان میگردد؛ و هنگامی که آیات او بر آنها خوانده میشود، ایمانشان فزونتر میگردد؛ و تنها بر پروردگارشان توکل دارند [34] ؛ راستگو و صابرند ؛گرد دروغ و سخن ناروا نمیگردند؛ روزها را روزه میگیرند و شبها را با عبادت و راز و نیاز با پروردگار خود زنده می دارند[35]؛ در راه خدا از فدا کردن مال وجان خود دریغ ندارند؛[36] آنان به دیگران گمان بد ندارند، در کار دیگران تجسس نمی کنند[37] و زبان خود را به غیبت - که چون خوردن گوشت برادر مرده است[38]- و دیگر گناهان لسانی ،آلوده نمیکنند، حتی به معبودان پوشالی گمراهان نیز توهین نمیکنند[39]. چشمان خود را از حرام باز میدارند [40]. زنا را دشمن میدارند [41]و بر عفت و پاکدامنی پافشاری میکنند[42]. همچنین زنان این جامعه ، عفت را پاس میدارند و دامن خود را از آلودگیها بدور میدارند . آنان مقنعه بر سر میکنند و با جلابیب و روسریهای بلند ، گردن خود را میپوشانند.[43] آنان شکمهای خود را از غذاهای حرام و شبههناک بازمیدارند. از مردار ، خون و گوشت خوک دوری میکنند[44] و از خوردن گوشت حیوان حلال گوشتی هم که بدون ذکر نام خداوند سربریده شده باشد و نیز از نیم خورده حیوانات وحشی و مانند اینها خودداری میکنند.[45] اهل تکبر نیستند و متواضعانه درزمین راه میروند.[46] در این زمینه امام صادق(ع) فرمودند: «در بین سخنانی که خداوند به حضرت داود وحی کرد، این سخن بود: همچنانکه نزدیکترین مردم به خدا افراد متواضع هستند، دورترین مردم نیز از خداوند متکبّرین می باشند.»[47] حضرت امام خمینی(ره) متواضع به معنای واقعی کلمه بودند. با آن همه مقام و عظمت و علم و دانش که جهانیان را خیره کرده بود ،خود را تنها،یک طلبه می دانست و با این همه خدمت به اسلام و زنده کردن تشیّع هیچ گونه حریمی برای خویش قایل نبود و با کمال فروتنی، خطاب به جوانان رزمنده جبهه ها می گفت: «من دست و بازوی شما را که دست خدا بالای آن است می بوسم و بر این بوسه افتخار می کنم» [48]. افراد جامعه قرآنی در مقام برخورد با جاهلان و زمان شنیدن سخن نابخردان ،به فرمان الهی توجه کرده و با بیاعتنایی و بزرگواری برخورد میکنند.[49] امام علی(ع)میفرمایند: «بردباری بی خرد را بند دهان است»[50] آنان در انجام امور زندگی از صبر (و نماز) مدد می گیرند[51]آنان در مقابل مصائب ، گرفتاریها و هجوم دشمنان در میدان کارزار ، صبر پیشه می کنند[52] و دیگران را نیز توصیه به صبر و استقامت مینمایند.[53]زیرا نتیجه صبر را ، نزول برکات و امدادهای غیبی میدانند.[54]
5- برپاداشتن نماز
یکی از مشخصه های مهم جامعه قرآنی ، زنده بودن نماز و حضور این واجب الهی در متن جامعه است . اهل این جامعه بر خود فرض میدانند به شکرانه تمکن و حاکمیت بر زمین ، به برپایی نماز بپردازند و آن را به معنای واقعی اقامه کنند[55].آنان برای زنده نگاه داشتن یاد خدا[56] نمازهای واجب را به جماعت برگزار میکنند[57] و در روزهای جمعه کسب و کار را رها کرده به برپایی نماز سیاسی – عبادی جمعه همت میگمارند[58]. نماز از جایگاه ویژهای در اسلام برخوردار است و شرط قبولی دیگر اعمال میباشد که امام صادق (ع) فرمود: نخستین چیزى که از بنده حسابرسى مى شود نماز است ، پس اگر نماز پذیرفته شد اعمال دیگرش نیز پذیرفته مى شود.اگر نمازش رد شود، بقیه اعمال او هم قبول نخواهد شد. [59] آنان به بنا کردن و عمران مساجد از جهت ظاهری و باطنی می پردازند[60] و در قول و عمل مروج فرهنگ نماز هستند. در وقت هجوم دشمنان به این پایگاه اعتقادی ، مردانه قد علم کرده و از آن دفاع میکنند.[61]
6- اقامه حدود الهی
اجرای همه احکام الهی وظیفه تک تک افراد جامعه قرآنی است.امر به معروف و نهی از منکر در بعضی از سطوح از جمله امر به معروف کلامی وظیفه آحاد افراد این جامعه است و در سطوح بالاتر به عهده حاکمان جامعه است.[62] مقام معظم رهبری(مدظله العالی) میفرمایند: "همه مردم باید وظیفه امر به معروف ونهی از منکر را برای خود قائل باشند و با لحن مناسب محل خلاف و گناه را به خاطی تذکر دهند . وانجام این امر ، در مرحله عمل واقدام تنها با اجازه حکومت باید انجام شود." این وظیفه ای است که خداوند به شکرانه تمکن در زمین بر عهده صالحان گذاشته است . [63] بدون اجرای حدود الهی جامعه رنگ میبازد و معنویت در آن میمیرد .حاکمان این جامعه با اجرای احکام قصاص ، جامعه را زنده میدارند[64] از امام صادق ـ علیه السلام ـ سوال شده: چه کسی حدود را اجرا می کند؟ امام فرمودند: برپا داشتن حدود الهی به عهده کسی است که حکومت در ید قدرت اوست.[65] نفی سلطه پذیری بیگانگان مومنان ، کافران معاند (و نه بی طرف) را دوست واقعی خود محسوب نمیکنند ؛ نه تنها با آنها روابط صمیمی برقرار نمیکنند[66] بلکه با آنها حتی طرح دوستی هم نمیریزند ، زیرا بر طبق آموزش های الهی دریافتهاند که کافران معاند از وارد آوردن هرگونه شر و ضرری به مومنان کوتاهی نمی کنند.[67]هر چند ممکن است با نفاق و شیطنت خود را به مسلمانان نزدیک کرده و بخواهند در صفوف مومنان خللی وارد کنند[68].
7- اقتصاد قرآنی
اقتصاد جامعه قرآنی بر مبنای کار و تلاش است . هرکس از ثمره تلاش خود برخوردار است[69] و هیچکس حق تعدی و تجاوز به حقوق دیگران را ندارد[70].حتی زنان نیز در این جامعه از حاصل تلاش خود برخوردار هستند[71]. افراد این جامعه کم فروشی را دشمن میدارند و در هنگام داد و ستد ، حق پیمانه و وزن را ادا میکنند[72].آنان چشم طمع به اموال دیگران ندارند و در حسرت ثروت دیگران نیستند و به خاطر ثروت دیگران غمگین نمی شوند.[73] ربا را دشمن میدارند و آن را در حکم جنگ با خدا و رسولش محسوب میکنند.[74] بر عکس انفاق در شب و روز ، به صورت پنهان و آشکار را وظیفه خود می دانند[75] و از آنچه خدا روزی آنها کرده در راه خدا انفاق میکنند و به نیازمندان میدهند.[76]همچنین در انفاق کردن نه راه اسراف و زیاده روی را میپیمایند و نه دست بسته و سختگیر عمل میکنند.[77] اصولا اهل اسراف و تبذیر نیستند [78]و با میانهروی روزگار میگذرانند[79].و نیزدر وقت بروز مشکلات اقتصادی برای برادران دینی ، با قرضالحسنه مشکلات را حل می کنند.[80]
توبه
بی شک ساختار وجود انسانها - به جز معصومین (ع)- به گونهای است که همواره احتمال خطا و اشتباه در اعمالشان وجود دارد . برخورد با اشتباهات به دو صورت قابل تصور است : پافشاری بر خطا و اشتباه ، آنگونه که ابلیس عمل کرد . ابلیس پس از سرکشی و طغیان که ناشی از خودبزرگ بینی و شرک درونیش بود و منجر به سجده نکردن به آدم (ع) شد[81] ، نه تنها پشیمان نشد و عذرخواهی نکرد بلکه بر گردنفرازی افزود و دستور سجده خدا را زیر سوال برد[82]. نوع دیگر برخورد ، برخوردی است که حضرت آدم(ع) در برخورد با خطایش انجام داد . او که در انجام فرمانهای مکرر الهی مبنی بر وسوسه نشدن توسط شیطان و نزدیک نشدن به درخت ممنوعه[83] از خود اراده قوی نشان نداده بود[84] و از میوه درخت ممنوعه خورده بود ، راه عذرخواهی در پیش گرفت[85] و توبه کرد[86]. اهل جامعه قرآنی ، اهل گناه ، معصیت و سرکشی نیستند اما در برخورد با معاصی غیر عمدی و نیز لغزشهای احتمالی چون آدم ابوالبشر (ع) راه توبه و بازگشت به دامان پرمهر خداوند رحمان و رحیم را برمیگزینند[87] و از اصرار برکناه خودداری می کنند[88] و بدینگونه است که مورد لطف و عنایت خداوند واقع میشوند. از سوی دیگر مسئولان جامعه قرآنی هم توبه مدار هستند یعنی :در صورت بروز اشتباه ، بر اشتباه خود اصرار نمیورزند بلکه ضمن عذر خواهی از ذینفعان ، در اصلاح اشتباه خود کوشش میکنند.[89]
منابع
قرآن کریم / ترجمه آیه الله العظمی مکارم شیرازی
www.leader.ir/langs/fa/Cached پایگاه اطلاع رسانی رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)
صحیفه نور-مجموعه بیانات و مکتوبات امام خمینی(ره)- موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)
قرآن و جامعه شناسی(2)- بنیاد پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه-1389
سیاست و حکومت در قرآن- کاظم قاضی زاده-پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی-1385
فلسفه اقتصاد- علی اصغر هادوی- پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی1387
سیری در مبانی اندیشه سیاسی اسلام-اسدالله بیات –موسسه نشر جهاد-1376
اقتصاد اسلامی-شهید بهشتی-دفتر نشر فرهنگ اسلامی-1362
اخلاق اقتصادی از دیدگاه قرآن و حدیث-جواد ایروانی- دانشگاه علوم اسلامی رضوی-1384
کنز العمّال فی سنن الاقوال و الافعال / متقی هندی(م ۹۷۵ یا ۹۷۷ هـ) ۱۸ جلد/موسسه الرساله بیروت
http://marifat.nashriyat.ir/node/880موسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی(ره)
الاصول من الکافی ـ (دو جلدی )-مرحوم ثقه الاسلام کلینی،ناشر: المکتبه الاسلامیه /تهران/ ، با تصحیح شیخ نجم الدین آملی و علی اکبر غفاری
سیمای فرزانگان ـ رضا مختاری/ انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه قم ـ 1374/ چاپ هشتم
نهج البلاغه/ امام علی بن ابیطالب (ع)/ ترجمه مرحوم فیض الاسلام
سایت راسخون http://www.rasekhoon.net/article/show
- تفصیل وسائل الشیعة الی تحصیل مسائل الشریعه ، محمد بن حسن الحر العاملى (متوفی 1104)/ کتابخانه دیجیتالی موسسه اهل البیت (ع)
فلاح السائل / سید بن طاووس ناشر: موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت (ع)
ترجمه من لا یحضره الفقیه / نویسنده محمد بن علی بن بابویه قمی؛ مترجم علی اکبر غفاری / ناشر:موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت(ع)
[1] -پیامبر، به آنچه از سوی پروردگارش بر او نازل شده، ایمان آورده است. (و او، به تمام سخنان خود، کاملاً مؤمن میباشد.) و همه مؤمنان (نیز)، به خدا و فرشتگان او و کتابها و فرستادگانش، ایمان آوردهاند. ﴿بقره/ 285﴾
[2] - خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آوردهاند؛ آنها را از ظلمتها، به سوی نور بیرون میبرد. ( بقره/257)
[3] -بعضی از مردم، معبودهایی غیر از خداوند برای خود انتخاب میکنند؛ و آنها را همچون خدا دوست میدارند. امّا آنها که ایمان دارند، عشقشان به خدا، (از مشرکان نسبت به معبودهاشان،) شدیدتر است....(بقره/165)
[4] -این فقط شیطان است که پیروان خود را (با سخنان و شایعات بیاساس،) میترساند. از آنها نترسید! و تنها از من بترسید اگر ایمان دارید. (آل عمران/175)
[5] - ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند؛ ﴿حدید/25 ﴾
[6] -خداوند، (با ایجادِ نظامِ واحدِ جهانِ هستی،) گواهی میدهد که معبودی جز او نیست؛ و فرشتگان و صاحبان دانش، (هر کدام به گونهای بر این مطلب،) گواهی میدهند؛ در حالی که (خداوند در تمام عالم) قیام به عدالت دارد؛...(آل عمران/ 18)
[7] -ای کسانی که ایمان آوردهاید! همواره برای خدا قیام کنید، و از روی عدالت،گواهی دهید! ﴿ مائده/8﴾
[8] -ای کسانی که ایمان آوردهاید! کاملاً قیام به عدالت کنید! برای خدا شهادت دهید، اگر چه (این گواهی) به زیان خود شما، یا پدر و مادر و نزدیکان شما بوده باشد!(نساء/135)
[9] -ای کسانی که ایمان آوردهاید! همواره برای خدا قیام کنید، و از روی عدالت،گواهی دهید! دشمنی با جمعیّتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند! عدالت کنید، که به پرهیزگاری نزدیکتر است! ...(مائده/8)
[10] -...خداوند عدالتپیشگان را دوست دارد.(ممتحنه/8)
[11] - و همگی به ریسمان خدا [= قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت]، چنگ زنید ، و پراکنده نشوید! و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت ایجاد کرد، و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید! و شما بر لبِ حفرهای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد؛ (آل عمران/103)
[12] - آنها را متّحد میپنداری، در حالی که دلهایشان پراکنده است؛ این به خاطر آن است که آنها قومی هستند که تعقّل نمیکنند! ﴿حشر/14 ﴾
[13] - نه ستم میکنید، و نه بر شما ستم وارد میشود. (بقره/279)
[14] - و (فرمان) خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع (و کشمکش) نکنید، تا سست نشوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان نرود! و صبر و استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است! (انفال/46)
[15] -شیطان میخواهد در میان شما عداوت و کینه ایجاد کند، (مائده/91)
[16] - (صحیفه نور/ج 13/ص91)
[17] - و هرگاه دو گروه از مؤمنان با هم به نزاع و جنگ پردازند، آنها را آشتی دهید... (حجرات/49)
[18] - ...و اگر یکی از آن دو بر دیگری تجاوز کند، با گروه متجاوز پیکار کنید تا به فرمان خدا بازگردد؛ و هرگاه بازگشت (و زمینه صلح فراهم شد)، در میان آن دو به عدالت صلح برقرار سازید؛ و عدالت پیشه کنید که خداوند عدالت پیشگان را دوست میدارد. (حجرات/49)
[19] -...کسانی که با او(حضرت محمدص) هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند؛...(فتح/29)
[20] - خداوند کسانی را دوست میدارد که در راه او پیکار میکنند گوئی بنایی آهنیناند! (صف/4)
[21] - ...و خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلّطی نداده است. (نساء/141)
[22] - برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت موسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) رجوع کنید
(http://marifat.nashriyat.ir/node / [23] - ای کسانی که ایمان آوردهاید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [= اوصیای پیامبر] را! و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر بازگردانید (و از آنها داوری بطلبید) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید! این (کار) برای شما بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است(نساء/59)
[24] - و کسانی که از عبادت طاغوت پرهیز کردند و به سوی خداوند بازگشتند، بشارت از آن آنهاست؛(زمر/17)
[25] -خداوند فقط میخواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد(احزاب/33)
[26] -سرپرست و ولی شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آوردهاند؛ همانها که نماز را برپا میدارند، و در حال رکوع، زکات میدهند(مائده/55) [27] -اما وقایعی که رخ خواهد داد و مسائل مستحدثه، پس در مورد آنها به راویان احادیث ما رجوع کنید که آنان حجت من بر شما و من حجت خداوند بر آنان هستم.
[28] - مؤمنان برادر یکدیگرند…! (حجرات/10) [29] - ...و کارهایشان به صورت مشورت در میان آنهاست (شوری/38) -
[30] ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم. ﴿ انبیا/107﴾به یقین، رسولی از خود شما بسویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است(بقره/223) [31] - من برای تکمیل مکارم اخلاق مبعوث شدهام.( کنزالعمال،ج13، ص151، ح36472)
[32] - مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد میکنند. ﴿احزاب/21﴾
[33] - نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
www.leader.ir/langs/fa/Cached [34] - مؤمنان، تنها کسانی هستند که هرگاه نام خدا برده شود، دلهاشان ترسان میگردد؛ و هنگامی که آیات او بر آنها خوانده میشود، ایمانشان فزونتر میگردد؛ و تنها بر پروردگارشان توکل دارند(انفال /2)
[35] -- به یقین، مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ایمان و زنان با ایمان، مردان مطیع فرمان خدا و زنان مطیع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شکیبا و زنان صابر و شکیبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق کننده و زنان انفاق کننده، مردان روزهدار و زنان روزهدار، مردان پاکدامن و زنان پاکدامن و مردانی که بسیار به یاد خدا هستند و زنانی که بسیار یاد خدا میکنند، خداوند برای همه آنان مغفرت و پاداش عظیمی فراهم ساخته است. (احزاب/35)
[36] - ...در راه خدا پیکار میکنند، میکشند و کشته میشوند...(توبه/111)
[37] - ای کسانی که ایمان آوردهاید! از بسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمانها گناه است؛ و هرگز (در کار دیگران) تجسّس نکنید؛...(حجرات/12)
[38] - ...و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به یقین) همه شما از این امر کراهت دارید...(حجرات/12)
[39] -...(به معبود) کسانی که غیر خدا را میخوانند دشنام ندهید، مبادا آنها (نیز) از روی (ظلم و) جهل، خدا را دشنام دهند! (انعام/108)
[40] - و به آنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوسآلود) فروگیرند،...(نور/31)
[41] - و نزدیک زنا نشوید، که کار بسیار زشت، و بد راهی است(اسرا/32)
[42] - و آنها که دامان خود را (از آلودهشدن به بیعفتی) حفظ میکنند؛(مومنون/5)
[43] - ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [= روسریهای بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است؛ …(احزاب/59) [44] - خداوند، تنها مردار، خون، گوشت خوک و آنچه را با نام غیر خدا سر بریدهاند، بر شما حرام کرده است؛...(نحل/115) [45] - گوشت مردار، و خون، و گوشت خوک، و حیواناتی که به غیر نام خدا ذبح شوند، و حیوانات خفهشده، و به زجر کشته شده، و آنها که بر اثر پرتشدن از بلندی بمیرند، و آنها که به ضرب شاخ حیوان دیگری مرده باشند، و باقیمانده صید حیوان درنده -مگر آنکه (بموقع به آن حیوان برسید، و) آن را سرببرید- و حیواناتی که روی بتها (یا در برابر آنها) ذبح میشوند، (همه) بر شما حرام شده است؛ و (همچنین) قسمت کردن گوشت حیوان به وسیله چوبههای تیر مخصوص بخت آزمایی؛...(مائده/3)
[46] - بندگان (خاص خداوند) رحمان، کسانی هستند که با آرامش و بیتکبّر بر زمین راه میروند؛... (فرقان/63) [47] - الاصول من الکافی ـ ج 2 - ص101
[48] - سیمای فرزانگان ـ ص 286 رضا مختاری
[49] - ...و هنگامی که جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گویند)، به آنها سلام میگویند (و با بیاعتنایی و بزرگواری میگذرند)؛( فرقان/63) [50] - نهج البلاغه، قصار 211.
[51] - ای افرادی که ایمان آوردهاید! از صبر (و استقامت) و نماز، کمک بگیرید! (زیرا) خداوند با صابران است. (بقره/153)
[52] - ... و در برابر محرومیتها و بیماریها و در میدان جنگ، استقامت به خرج میدهند...(بقره/177)
[53] -انسانها همه در زیانند؛ مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دادهاند، و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایی و استقامت توصیه نمودهاند(عصر/2و3)
[54] - آری، )امروز هم) اگر استقامت و تقوا پیشه کنید، و دشمن به همین زودی به سراغ شما بیاید، خداوند شما را به پنج هراز نفر از فرشتگان، که نشانههایی با خود دارند، مدد خواهد داد! (آل عمران/ 125)
[55] - همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا میدارند... (حج/41)
[56] - ... و نماز را برای یاد من بپادار(طه / 14)
[57] - ... و همراه رکوع کنندگان رکوع کنید (و نماز را با جماعت بگزارید) (بقره / 43)
[58] - ای کسانی که ایمان آوردهاید! هنگامی که برای نماز روز جمعه اذان گفته شود، به سوی ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید که این برای شما بهتر است اگر میدانستید! ﴿جمعه/9)
[59] -وسائل الشیعه ، ج 3، ص 23.فلاح السائل ، ص 127.من لایحضره الفقیه ، ج 1، باب 30، حدیث 5
[60] - مساجد خدا را تنها کسی آباد میکند که ایمان به خدا و روز قیامت آورده، و نماز را برپا دارد، و زکات را بپردازد، و جز از خدا نترسد؛ امید است چنین گروهی از هدایتیافتگان باشند(توبه /18)
[61] - ...و اگر خداوند بعضی از مردم را بوسیله بعضی دیگر دفع نکند، دیرها و صومعهها، و معابد یهود و نصارا، و مساجدی که نام خدا در آن بسیار برده میشود، ویران میگردد! و خداوند کسانی را که یاری او کنند (و از آیینش دفاع نمایند) یاری میکند؛ خداوند قوی و شکست ناپذیر است (حج/40)
[62] - www.leader.ir/langs/fa/Cached پایگاه اطلاع رسانی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) [63] - همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم...و امر به معروف و نهی از منکر میکنند، (حج/41)
[64] - و برای شما در قصاص، حیات و زندگی است، ای صاحبان خِرد…(بقره/179)
[65] -«. وسائل الشیعه، حر عاملی، جلد 18، صفحه101.
[66] - ای کسانی که ایمان آوردهاید! محرم اسراری از غیر خود، انتخاب نکنید! آنها از هرگونه شرّ و فسادی در باره شما، کوتاهی نمیکنند... ﴿آل عمران/118﴾ -
[67] ...آنها از هرگونه شرّ و فسادی در باره شما، کوتاهی نمیکنند. آنها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشید. (نشانههای) دشمنی از دهان (و کلام)شان آشکار شده؛ و آنچه در دلهایشان پنهان میدارند، از آن مهمتر است. ما آیات (و راههای پیشگیری از شرّ آنها) را برای شما بیان کردیم اگر اندیشه کنید! ﴿آل عمران/118﴾
[68] - و هنگامی که افراد باایمان را ملاقات میکنند، و میگویند: «ما ایمان آوردهایم!» (ولی) هنگامی که با شیطانهای خود خلوت میکنند، میگویند: «ما با شمائیم! ما فقط (آنها را) مسخره میکنیم»(بقره/14)
[69] -و اینکه برای انسان بهرهای جز سعی و کوشش او نیست، (نجم/39)
[70] -خدا تعدّیکنندگان را دوست نمیدارد(مائده /87)
[71] -مردان نصیبی از آنچه به دست میآورند دارند، و زنان نیز نصیبی(نساء/32)
[72] - ... حق پیمانه و وزن را ادا کنید! و از اموال مردم چیزی نکاهید! ...(اعراف/85)
[73] - هرگز چشم خود را به نعمتهای (مادّی)، که به گروههایی از آنها [= کفّار] دادیم، میفکن! و بخاطر آنچه آنها دارند، غمگین مباش! ...(حجر/88)
[74] -ای کسانی که ایمان آوردهاید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، و آنچه از (مطالبات) ربا باقی مانده، رها کنید؛ اگر ایمان دارید! اگر (چنین) نمیکنید، بدانید خدا و رسولش، با شما پیکار خواهند کرد! و اگر توبه کنید، سرمایههای شما، از آنِ شماست [= اصل سرمایه، بدون سود]؛ ...(بقره/278و279)
[75] - آنها که اموال خود را، شب و روز، پنهان و آشکار، انفاق میکنند، مزدشان نزد پروردگارشان است؛ نه ترسی بر آنهاست، و نه غمگین میشوند. (بقره/274)
[76] -... و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنان روزی دادهایم، انفاق میکنند.(بقره/3)
[77] - و کسانی که هرگاه انفاق کنند، نه اسراف مینمایند و نه سختگیری؛ بلکه در میان این دو، حدّ اعتدالی دارند. ﴿فرقان/67﴾
[78] -...و (از نعمتهای الهی) بخورید و بیاشامید، ولی اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمیدارد(اعراف/31)
[79] - امیرالمومنین (ع) در اوصاف متقین می فرماید:ملبسهم الاقتصاد یعنی زندگیشان با میانهروی است. [80] - مردان و زنان انفاقکننده، و آنها که (از این راه) به خدا «قرض الحسنه» دهند، )این قرض الحسنه) برای آنان مضاعف میشود و پاداش پرارزشی دارند! (حدید/18)
[81] -...همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید، (و به خاطر نافرمانی و تکبرش) از کافران شد(بقره/34)
[82] (خداوند) فرمود: «ای ابلیس! چرا با سجدهکنندگان نیستی؟!» گفت: «من هرگز برای بشری که او را از گل خشکیدهای که از گل بدبویی گرفته شده است آفریدهای، سجده نخواهم کرد!»(حجر 32و 33)
[83] -و گفتیم: «ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمتهای) آن، از هر جا میخواهید، گوارا بخورید؛ (اما) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد(بقره/35)
[84] -پیش از این، از آدم پیمان گرفته بودیم؛ امّا او فراموش کرد؛ و عزم استواری برای او نیافتیم(طه /115)
[85] -گفتند: «پروردگارا! ما به خویشتن ستم کردیم! و اگر ما را نبخشی و بر ما رحم نکنی، از زیانکاران خواهیم بود(اعراف/23)
[86] -سپس آدم از پروردگارش کلماتی دریافت داشت؛ و خداوند توبة او را پذیرفت؛ چرا که خداوند توبهپذیر و مهربان است (بقره/37)
[87] -مگر کسانی که بعد از آن توبه کنند و جبران نمایند (که خداوند آنها را میبخشد) زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است(نور/5)
[88] - و آنها که وقتی مرتکب عمل زشتی شوند، یا به خود ستم کنند، به یاد خدا میافتند؛ و برای گناهان خود، طلب آمرزش میکنند -و کیست جز خدا که گناهان را ببخشد؟- و بر گناه، اصرار نمیورزند، با اینکه میدانند(آل عمران /135)
[89] - مگر آنها که توبه و بازگشت کردند، و (اعمال بد خود را، با اعمال نیک،) اصلاح نمودند، (و آنچه را کتمان کرده بودند؛ آشکار ساختند؛) من توبه آنها را میپذیرم؛ که من توّاب و رحیمم (بقره/160)